هیدیکا | ماشین های اداری و تجهیزات فروشگاهی هیدیکا

رمزنگاری کارتهای هوشمند

کارت هوشمند

کارت هوشمند

کارت هوشمند یکی از مهم ترین ابزارهای تصدیق کاربر و ذخیره اطلاعات محرمانه است. امروزه در بسیاری از کاربردهایی که نیاز به نگهداری و انتقال امن اطلاعات و داده ها، کنترل دسترسی به سیستم های رایانه ای و نیز کنترل دسترسی فیزیکی به محیط های خاص به عنوان کلید الکترونیکی وجود دارد، از کارت های هوشمند استفاده می شود. مهم ترین علل محبوبیت کارتهای هوشمند اندازه کوچک، مقاوم بودن در برابر دست کاری و قابل حمل بودن آن ها است. بنابراین در این مقاله به بررسی رمزنگاری کارتهای هوشمند خواهیم پرداخت.

از حدود چهاردهه قبل، اولین کارت های هوشمند به بازار عرضه شدند و به دلیل کاربردهای گسترده آنها با سرعت فزاینده ای در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفتند. این کارت شامل جسم فیزیکی است که یک تراشه رایانه ای برروی آن نصب شده است. ظرفیت حافظه این کارت ها بین 1 الی 64 کیلو بایت قابل تغییر است. از طرفی، قابلیت ذخیره سازی و پردازش اطلاعات و نیز ، کاربرد این کارت ها را در کلیه عرصه های زندگی انسان از جمله: حمل و نقل؛ گردشگری؛ فرهنگی – رفاهی؛ پرداخت های روزمره شهروندان و خدمات نیروی انسانی گسترش پیدا کرده است. با توجه به استفاده عموم مردم از این نوع کارت ها امنیت آن نیز باید بررسی شود. به دلایل مختلف کارت های هوشمند اهدافی متداول برای مهاجمین هستند که رمزنگاری یکی از راه کارها برای مقابله باتهدیدات مهاجمین این کارت ها می باشد .

کارت هوشمند
کارت هوشمند

مناسبترین کارت هوشمند

با مقایسه کارتهای هوشمند درزمینه ریزپرداختهای الکترونیکی کارت های مایفرکلاسیک 1K یک کارت مناسب جهت استفاده درریزپرداخته ها می باشد. زیرا این کارت هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ زیرساخت مناسبترین نوع بین کارتهای موجود است. 80 درصد کشورهای استفاده کننده برای ریزپرداختهای خود از این کارت ها استفاده می کنند.

انواع کارتهاي هوشمند :

الف) تقسیم بندي کارتها بر حسب نوع تراشه

  • کارتهاي حافظه اي( cards memory )
  • کارتهاي ریزپردازنده ( Cards Multifunction Microprocessor )

ب) تقسیم بندي کارتها بر حسب روش ارتباط بین کارت و کارتخوان

  • کارت هوشمند تماسی   (Card Smart Contact)
  • کارت هوشمند غیرتماس    (Card Smart Contactless)

رمزگذاری

پیشرفت در زمینه استفاده از کارت هوشمند، با ایجاد نوار مغناطیسی بر روي کارت که توسط ماشین مخصوصی قابل خواندن و نوشتن بود، سرعت گرفت و وارد مرحله جدیدي شد . با وجود محبوبیت این نوع کارتها در صنعت بانکداري و امور مالی- اعتباري، سطح امنیتی ارائه شده توسط کارتهاي مغناطیسی پایین بود. در نتیجه با پیشرفت تکنولوژي نیمه هادي، نسل سوم کارتها یعنی کارتهاي هوشمند پا به عرصه وجود نهاد.

یکی از مهمترین مسائل مربوط به کارتهای هوشمند امنیت آنها است استفاده از الگوریتم رمزنگاری مناسب جهت تراکنش های داده برروی کارت و یا انتقال آنها از طریق یک محیط ناامن از مسائلی است که باید درکاربردهای مختلف کارت هوشمنددر نظر گرفته شوند. تکنولوژی کارت هوشمند پی وی سی می تواند یک مجموعه قوی از قابلیت های رمزگذاری نظیر ایجاد کلید رمز، ذخیره سازی رمزهای امن و امضای دیجیتال را فراهم کند. این قابلیت ها می تواند توسط یک سیستم برای محافظت از حریم خصوصی در چندین روش استفاده شود. به عنوان مثال سیستم مبتنی بر فناوری کارتهای هوشمند برای تأیید صحت ایمیل می تواند یک امضای دیجیتال را در یک ایمیل برای محتوا ایجاد کند. امضای دیجیتال باعث محافطت پیام ایمیل  از دستکاری می شود و گیرنده ایمیل با اطمینان آن را دریافت می کند. امضای یک کارت هوشمند برای مبدأ و مقصد یک امضاء معتبر را به وجود می آورد. همچنین تغییر الگوریتمهای رمزنگاری و استفاده از زمان های مازاد درتراکنش ها به افزایش ایمنی در این نوع کارت ها کمک خواهد کرد.

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.